A „NEUROANDRAGÓGIA A KIREKESZTÉS ELLEN” című projektet a lengyelországi Społeczna Akademia Nauk (Társadalomtudományi Egyetem, Lodz) koordinálja, Ausztria, Csehország, Görögország, az Egyesült Királyság és Magyarország részvételével.
A projekt célja, hogy alkalmazza a neurodidaktika felnőttoktatásra vonatkozó legújabb ismereteit a hátrányos helyzetű csoportok támogatására (ideértve a munkanélkülieket, az 50 év felettieket, a fogyatékosságot, a bevándorlókat, az alacsonyan képzett embereket, a fejletlenebb régiókból származókat, stb), hogy ösztönözzék őket az egész életen át tartó tanulás folyamatában. Ezek az emberek gyakran olyan kompetenciákkal kapcsolatos hiányosságokat mutatnak, amelyek megakadályozzák a társadalmi és szakmai életben való hatékony részvételüket, mint például: információszerzés és feldolgozás, kritikai gondolkodás, problémamegoldás, motiváció, önértékelés, kreativitás. Ez kihatással lehet van olyan közvetett problémákra is, mint például a munkanélküliség, a szegénység, a társadalmi és kulturális kirekesztődés. A projektmunka során az ideg és agykutatásokon alapuló legrelevánsabb oktatási stratégiákat összegyűjtjük, hogy segítsük a felnőtt tanulókat az egyéni szükségleteiknek megfelelő készségek és kompetenciák fejlesztésében, amelyet így a társadalmi és szakmai kirekesztés ellensúlyozására használhatnak. A neurológiai tudományok olyan új információkat szolgáltatnak, amelyek lehetővé teszik a tipikus oktatási és tanulási problémák átértelmezését. Különös figyelmet szentelnek az emberi agyra, az emberi viselkedésre és az egész életen át tartó tanulás képességének kapcsolatára. Az emberi agy működésének ismerete szerint, a neuroandragógia a tanulási képességek fejlesztését hangsúlyozza az egyes tanulók képességeinek és kognitív feltételeinek megfelelően. Ez az oktatási modell sikerrel alkalmazható minden korosztály számára, amely akár különböző oktatási tapasztalattal vagy diverzifikált társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkezik. A program fontosnak tartja a tanulás érzelmi aspektusát, a belső motiváció erősítését a tanulásban, ami különösen fontos a felnőtt emberek számára.
A projekt fő célcsoportjai:
- a hátrányos helyzetű csoportokból származó, a társadalmi kirekesztés által fenyegetettek
- tanárok, oktatók, felnőtt tanulókkal dolgozó trénerek vagy a kirekesztés ellen küzdő segítő szervezetek munkatársai
- a tágan értelmezett felnőttoktatással foglalkozó intézmények
Tervezett projekt eredmények:
- a "Neuroandragógia a felnőttoktatásban a kirekesztés ellen" című tanárképzési program, illetve oktatási segédanyagok létrehozása
- képzési anyagok a felnőtt tanulók számára, hogy hatékonyabban legyenek képesek tanulni a neuroandragógia módszerei alkalmazásával
- egy új interaktív oktatási platform
- egy kiadvány publikálása
Bízunk benne, hogy a projekt eredményei segítenek abban, hogy a tanárok felismerjék a neuroendragógiában rejlő lehetőségeket és alkalmazzák azokat a felnőttoktatásban, valamint bővíteni tudják szakmai tudásukat a neurológia tudományán alapuló oktatási módszerek segítségével. A projekt során a hátrányos helyzetű felnőttek fejleszthetik az alapvető kompetenciáikat és a tanulási képességeiket. A neuroendragógia módszerei segíteni fogja őket a tananyagok önálló rendszerezésében, növeli a motivációjukat, és olyan hatékony módszerekre mutat rá, amelyekkel a hátrányos helyzetű csoportok életéhez kapcsolódó nehézségek könnyebben leküzdhetők. A partnerség hat európai ország hat szervezetéből áll, és minden szervezet régóta dolgozik a felnőttoktatás fejlesztésének és hatékonyságának növelése érdekében.
Projekt partnerek:
Spoleczna Akademia Nauk - Lengyelország (projektvezető)
Lebenshilfen Soziale Dienste - Ausztria
Idrima Neolaias Kai Dia Biou Mathisis - Görögország
Educentrum - Csehország
Laterna Magica - Magyarország
Bridging to the Future - Anglia
Év: 2017-2019
Weblap: www.neuroandragogy.eu